Padd Solutions

Converted by Falcon Hive



Maklumat ini samaada sahih/tdk tdk lah diketahui tapi, sekurang2nya kita bermaklumat nama si penghantar tidakdapat di siarkan

Fakta
Baru-baru ini satu seminar/taklimat telah diadakan antara Persatuan Pengguna Islam Malaysia dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak khusus mendedahkan produk haram yang berada dipasaran dan meminta orang-orang Melayu/Islam berhenti menggunakannya. Berikut secara ringkas produk tersbt dan serba sedikit huraiannya.


COLGATE
Colgate keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~haram~ bercampur lemak babi. Colgate 125ml yg berada dipasaran sekarang sah diimpot dr Thailand.

AJI NO MOTO
Aji No Moto keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~ haram ~ bercampur lemak babi Aji No Moto jg disahkan oleh doktor mengandungi MSG(MonoSodium Glutamate) berlebihan yg boleh mereputkan daging dan menggugurkan rambut dgn cepat.Bagaimanapun produk Aji No Moto keluaran Jln Kuchai Lama (Mysia) disahkan bebas dari lemak babi.

COKLAT.
Semua coklat yang diimpot dr luar negara mengandungi lemak babi atau pun sekurang-kurangnya mengandungi lemak binatang yang amat diragui. Sekiranya pada luar bungkusan pek coklat ada menunjukkan kod produk, KOD 164 disahkan mengandungi lemak babi.

FISHCAKE; FISHBALL; MEE & KOYTIAW BASAH
Keluaran bukan Islam disahkan mengandugi ramuan campuran lemak babi supaya produk tahan lama.

BERUS-BERUS SONGKOK, KASUT, CAKE

Babi ternak di Mysia tdk berbulu. Tetapi babi tunggal dikatakan berbulu. Dinegeri China terdapat babi ternak yang khusus menghasilkan bulu seperti ternakan biri-biri. Berus untuk songkok, kasut dan cake disahkan adalah bulu-bulu babi dari negeri China.

ROTI HIGH 5 ( HIGH FIVE )
Roti High 5 HARAM dimakan krn mengandugi/dicampur/diproses dr ragi babi. Suatu ketika dulu pernah tersebar luas berita/surat layang mengenai lemak babi dalam roti Gardenia.
Ketika itu jualan Gardenia jatuh merosot dengan ketara sekali. Sebenarnya berita ini disebarkan oleh orang-orang dalaman High 5 sendiri yang irihati dengan pencapaian /kejayaan Gardenia. Punca iri hati ini disebabkan empat tokoh utama pengurusan Gardenia adalah orang Melayu yg
amat peka dengan sensitivity umat Islam mengenai pemakanan halal/haram. Saham-saham besar Gardenia yang dikatakan bercampur dengan bisnes babi tidak membabitkan negara Malaysia. Produk keluaran Gardenia diproses berlandaskan prinsip Islam ISI 2020 yg
digariskan Institut Penyelidikan Piawaian Islam (RISIS).Ini disahkan oleh Stiausaha PPIM Dr.Maamor Osman. Gardenia disahkan bebas dr campuran lemak babi.

REMPAH KARI ALLAGAPA; BABAS; SAKHTY & CAP MATA
Keempat-empat jenama kari diatas tidak mengandungi lemak babi TETAPI 40% hasil jualannya digunakan utk membuat/menambah/memperelok kuil-kuil H**** di Malaysia dan juga sebagai pembiayaan untuk membunuh masyarakat Islam Gujerat India. Itu lah sebabnya kita melihat jenama kari ini berlumba-lumba menaja rancangan-rancangan hiburan TV (terutamanya lagu dan filem Hindi) supaya bersesuaian dengan selera orang Melayu yang sejak dari dulu lagi lagu dan filem Hindi ini ibarat isi dgn kuku dan sudah sebati dengan jiwa mereka.

Satu perkara lagi yg perlu diberi perhatian ialah nombor 786. Orang-orang veteran India Muslim (berusia 80 tahun keatas) yg ditanya mengenai nombor ini menyatakan dengan berbagai pendapat. Tetapi apa pun jawapannya nombor ini adalah kod untuk Bismillah yang cara amalannya mereka saja yang tahu. Malangnya kod ini (786) diselewengkan oleh puak-puak Hindu apabila mereka jg melabelkan papan iklan kedai dgn nombor tersbt utk mengabui umat Islam. Tidak hairan lah dewasa ini kalendar orang-orang India Muslim yang menggunakan gambar Kaabah dan ayat suci Al-Quran dicetak/ditaja oleh Palanniappa, Sakhty dan Babas. Juga perlu dingatkan pada umat Islam supaya amat peka dengan beberapa restoran baru nasi kandar yang bergiat aktif sama ada dimana-mana bandar terutama di Taiping dan Ipoh. Pastikan perniagaannya oleh orang Islam dan ayamnya halal. Di Taiping ada restoran nasi kandar, rotinan dan toseh dr pekerja H**** dan ayam dibekalkan oleh C***

COCA COLA

Coca Cola adalah jenama minuman yang mempunyai agendanya yang tersendiri. Lebih-lebih lagi agenda menghina Umat Islam. Tahu kah saudara tulisan Coca Cola itu jika dibelah dua dari bahagian belakangnya maka tulisannya boleh dibaca dan akan membawa maksud ‘Laaâ€(tm) Allah Laaâ€(tm)Muhammad (Tiada Allah Tiada Muhammad) Kajian menunjukkan Negeri Perak adalah negeri kedua diMalaysia yg berjaya memboikot Coca Cola dan dikatakan jualannya di Perak merosot sehingga 60%. Syabas warga Perak.

SARDIN TIN MERAH

Kuah Sardin ini dibuat dari campuran siput babi ~ haram dimakan.

KENTUCKY FRIED CHICKEN

Perkara yg meragukan dlm kes KFC ini ialah cara sembelihan ayam itu sendiri. Seorang petugas menyembelih di KFC mengakui bahawa bacaan semasa sembelih hanya dibaca pada permulaan/pertama sahaja manakala yang lain-lain nya tidak sempat kerana ribuan ekor lagi menunggu/berpusing untuk disembelih. Kita tidak dapat berbuat apa-apa dengan masalah KFC ini kerana ia mendapat kelulusan penuh pihak Pejabat Agama. Tetapi perkara yang mendatangkan was-was elok lah kita tinggalkan. Keadaan ini sama lah juga dengan ayam yang kita beli dan lihat sendiri sembelihannya dimana-mana pasar ayam. Sekiranya kita beli 10 ekor ayam dan selepas disembelih ayam-ayam tadi dihumban kedalam sebuah bekas/raga. Persoalannya bagaimanakah cara 10 ekor ayam itu mati. SAH ayam itu mati akibat tertindih lemas sesama mereka dan bukan menggelupur sendirian. Mati lemas ini disahkan tidak halal kerana mati katak.

TEH HAILAM
Orang Melayu sejak dulu lagi amat famous dengan teh Hailam. Ada yang pagi-pagi lagi mesti kena teh Hailam Sedap katanya. Minum pula dlm cawan berbunga.TETAPI tahukah kita apakah cara tradisional teh ini dibuat.Seorg Mualaf yang mendedahkan perkara ini memberitahu bahawa pada setiap pagi towkay kedai ketika sedang menggosok gigi dan ketika masa yang sama akan
membenamkan berus gigi kedalam bekas membancuh teh atau apa-apa jua bekas utk teh tersbt Itulah resepinya.Bunyinya memang lucu ttp itulah hakikatnya.

TESCO IPOH
Sesiapa yang berkunjung ke Ipoh dan ingin menjamu selera diingatkan supaya berhati-hati apabila singgah makan dimana-mana warung dalam Tesco. Hampir kesemua gerai-gerai makanan dipunyai oleh bukan Islam ( C*** ) dan mengupah pekerja Melayu utk RUN bisnes tersebut. Masalah utama ialah ayam digerai ini di supply oleh C***. Hanya sebuah gerai (Western Food ) saja yg disahkan betul-betul halal dan dijalankan sendiri oleh seorang pemuda Melayu.

RENUNGAN
Dipasaran sejak akhir-akhir ini kita dikaburi dengan jenama-jenama yang seolah-olah bercirikan Islam. Contoh : Bahan makanan kering yang dibungkus dengan gambar masjid diluarnya dan
bunyi sykt pembuat spt bahasa Arab yg kadangkala kita tak ambil kisah langsung. Dipasar raya umpamanya jenama-jenama seperti Safi, Shurah, Zaitun dan Aminah Hassan dikenalpasti barang-barang keluaran bukan Melayu/Islam. Bisnes ini sebenarnya telah bertukar tangan. Selain itu alasan paling mudah adalah mana mungkin produk Melayu blh msk pasar raya. Bgaimana pula dgn kicap Thamin Kicap Thamin HALAL tetapi difahamkan ia terpaksa mengupah salesman C*** dgn bayaran RM7,000.00 utk membolehkan produk tersebut memasuki pasar raya.

PERIHAL KICAP ELIZA
Betul ke?????? Orang perak tolong periksa !!! Kicap Eliza. Tolong war-warkan pada kengkawan yang lain sebab bukan anak-anak saja yg sukakan kicap, kita mak/bapak pun suka......masak kicap. Berhatilah kalau cerita ni benar, perlulah kita sebarkan pd semua org... Kicap Eliza. Dibotol kicap tertulis alamat kilangnya ialah di Batu 3, Jln Jelapang, Ipoh. Setahu saya diBatu 3, Jalan Jelapang cuma ada Kilang Kicap kepunyaan kaum cina, pekerjanya juga kaum cina. Lokasinya ialah dipersimpangan Jalan Jelapang dengan Highway ke Lumut (ditraffic light).

Kepada yang biasa dengan bandar Jelapang, kilang tersebut berada disebelah sungai sebelum memasuki ke Taman Meru 1A. Terdapat kilang kicap tanpa pagar ... dan bangunan kayu lama disitu. Dan dikawasan itulah letaknya batu 3, Jalan Jelapang dengan berposkod 30020 seperti
tertera dibotol.saya yg hampir sebelum ini 10 tahun tinggal disana pun tak perasan itulah kilang kicap Eliza ... kecuali bila tengok address kilang pada botol tersebut semalam (Ahad).
Gunalah kicap dan sos cap "HABHAL KIPAS UDANG". Yang ini taukehnya memang orang Islam ... seorg jutawan yang dermawan tinggal di Kampung Melayu Majidee JB.Produknya pun khabarnya dah sampai ke Timur Tengah sana ... satu lagi cap "TAMIN" .... [Yusoff Yaacob] tapi yg warna hijau tau, bukan cover yg warna merah yg merah, sudah dijual kpd tokey
cina (sudah tentu bukan islam)....

REPLY ....... AWAS! penggemar kicap!
Untuk maklumat u all, setelah diselidiki dan dipantau....kicap yg tertera dibwh tu..... sememanglah benar, dipunyai oleh seorang taukey cina kilang kicap tersebut mengunakan nama orang melayu agar mereka mendapat keuntungan yang banyak. Sebab rata2 yang mengunakan kicap adalah orang melayu , jadi itu adalah strategi mereka. oleh yang demikian hindarkan saja utk membeli jenama tersebut...semoga apa yg dimakan hendaklah halal dan sememang nya bersih. Orang Ipoh tolong siasat betul ke ni? Soal makanan kena ambil berat sebab jd darah daging yg menentukan sikap dan kemana kita diAkhirat nanti.
*wallahualam

Sumber: here.
-----------------------------

Sekadar menyebar yang baik, tentang kebenarannya,
Hanya pada Allah aku berserah.
Tapi bukankah menjauhi was-was itu jauh lebih baik?
Mari menjadi muslim/muslimah yang peka dengan apa yang memasuki mulut kita..

(2) Comments

  1. Atiqah On October 29, 2009 at 3:51 AM

    Astaghfirullahalazim..byk btol syubhah..pttla org melayu yg plg byk dpt penyakit..sbb x peduli soal halal haram mknn yg diambil..thanks for the info

     
    Anonymous On April 1, 2012 at 7:31 AM

    salam . choki choki halal x eh ??

     

Post a Comment